Health4you2

Uitblinker in persoonlijke aandacht

Health4you2: volle energie voor klanten en de beroepsgroep

Een ondernemer is vastberaden. Beschikt over de eigenschappen eigengereid, discipline en ambitie. Dat merk je in het enthousiasme van de ondernemer, het ondernemen met focus en een blik op de toekomst. Hoe doen andere ondernemers dat?

Praktijk Health4You2

Met haar diëtetiekpraktijk Health4you2 helpt Karen Plantinga mensen op het juiste gewicht te blijven en een voedselpatroon aan te wennen dat vol te houden is. Persoonlijke aandacht voor de klant staat voorop, evenals haar gedrevenheid voor aandacht voor de beroepsgroep van diëtisten en de grotere zorggroep van paramedici, waar ook bijvoorbeeld logopedisten, fysiotherapeuten en praktijkondersteuners van de huisarts onder vallen. Karen: “Diëtisten besparen de samenleving een hoop zorgkosten. Elke euro die aan een diëtist wordt gespendeerd, voorkomt €14 tot €63 aan ziektekosten en medicatie. Los van lichamelijke gezondheid door goede voeding.”

Karen Plantinga

Persoonlijke aanpak voor goede voeding

“In een land waar eten altijd beschikbaar is, heeft eten ook de functie van troost of afleiding. Dat gebeurt onbewust; het wordt vaak als kind geleerd. Daarom kijk ik naar iemands persoonlijke situatie en leefstijlpatroon. Wat speelt er, wanneer is het begonnen?” zegt Karen. Voor behandeling gaat ze uit van het ideale scenario en laat ze klanten de eerste 8 weken het dieet geheel volhouden. “Dan zien ze resultaat, maar weten ze ook wat ze wel of niet kunnen volhouden. Een dieet heeft op de lange termijn weinig effect als het niet vol te houden is. Dus gaan we na die 8 weken op zoek naar verbeteringen die wel vol te houden zijn. Ik snap dat het lastig is om op vakantie je voedingspatroon aan te houden. Of dat je niet bij elke verjaardag op het werk de taart wil overslaan. Soms kan het wel, maar niet elke verjaardag. Zo wordt het aanwennen van een nieuw voedselpatroon behapbaar.”

Het enthousiasme van de ondernemer: vol energie gaat voor een ondergesneeuwde beroepsgroep

Karens ambitie is om klanten te helpen zo goed mogelijk op gewicht te blijven. Haar enthousiasme en energie spendeert ze ook aan actie voeren voor de beroepsgroep van diëtisten en van paramedici. “Grote zorgverzekeraars leggen eisen op tafel voor contractering. Zo krijgen we alleen uitbetaald voor de tijd waarin we direct met de klant bezig zijn. Tijd voor artsen bellen, dossiers bijhouden en behandelplannen maken, wordt niet uitbetaald. Een contract met een zorgverzekeraar weigeren, brengt weinig soelaas; dat levert je gegarandeerd veel verlies van klanten op. Verzekeraars hebben een grote machtspositie; de overheid schuift het naar mijn idee te snel op ‘marktwerking’. Ondertussen is volgend jaar voor het eerst in de geschiedenis meer dan 50% van de Nederlandse bevolking 50 jaar of ouder. Die vragen meer zorg. Zorg is geen product, maar een persoonlijke dienstverlening.”

Vanuit Fonkel is Ronald Smid betrokken als businesscoach. “Met haar enthousiasme en actiebereidheid helpt Karen een hele beroepsgroep. En dat extra, naast haar werk voor klanten. Het draagt indirect ook bij aan haar praktijk, doordat ze haar netwerk en naamsbekendheid vergroot.”

De kenmerken van een Uitblinker

Wist je dat ondernemers als Karen opvallende kenmerken hebben? Ze zijn uitblinkers, beschikken over eigengereidheid, discipline en ambities. Waarom zijn juist dit kenmerken van een uitblinker? Lees meer erover op ons blog.

Blik op de macro-omgeving van de diëtetiekpraktijk

Het opkomen voor de beroepsgroep en voor paramedici laat zien hoe eigengereid Karen is. “Leuk dat de politiek en zorgverzekeraars iets achter hun bureau bedenken. Ze weten alleen niet hoe het in de praktijk uitwerkt. Het zit in mij om deze discussie aan te wakkeren, ze uit te dagen. Omdat ik 3 jaar voorzitter ben geweest van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, zie ik het grote overzicht, de macro-omgeving. Dat is voor diëtisten met een eigen praktijk soms lastig om te zien. Daarom doe ik wat ik moet doen. Niets doen leidt ertoe dat er niets gebeurt.”

Praktijk Health4You2 binnen

Ondernemen met focus is ook jezelf ontzorgen

“Klanten staan bij mij altijd op nummer één. Tegenwoordig betekent dat ook bereikbaar zijn; via telefoon, mail, facebook, en whatsapp. Tegelijk moet ik ook aan mijn gezin en vrije tijd denken. Het vergt discipline om de juiste personen op de juiste tijd de aandacht te geven die nodig is. Klanten app’en mij bijvoorbeeld in de supermarkt met een foto of ze iets wel of niet kunnen eten. Als ik dat op tijd zie, reageer ik wel. Maar is het minder urgent op het moment, dan komt het de volgende dag. Ik schift in wat ik nu wel en niet moet doen. Daarnaast: ik ben de hele dag in gesprek met klanten. Een bureau neemt voor mij de telefoon op en ze doen mijn agendaplanning. Dat scheelt een hele hoop. Doorzettingsvermogen in dit vak is ook jezelf ontzorgen, anders word je er gek van.”

“Daar helpt Fonkel me bij. Ik heb flink gedoe gehad met mijn vorige boekhouder; ik had het financiële overzicht totaal niet meer”, zegt Karen. “Totdat de belasting kwam met een herinnering van een aangifte, waarvan ik niet beter wist dat deze allang gedaan was. Toen ik mijn praktijk in Woerden aan een collega wilde verkopen en de cijfers niet paraat waren, heeft Fonkel me daar grandioos bij geholpen.” In dit begin van de samenwerking ontzorgt Fonkel haar met name in de boekhouding en administratie. Ronald: “Wij nemen alle onrust weg die dat heeft veroorzaakt, zodat zij zich volledig kan richten op ondernemen. Ze kan haar energie daardoor volledig aan klanten en de beroepsgroep besteden en hoeft hier niet aan te denken.”

“Fonkel doet de hele financiële administratie, de complete boekhouding. Ik heb er geen omkijken meer naar”, zegt Karen. “Fonkel heeft het prima in de smiezen en heeft alle rotzooi opgelost. Fonkel ontzorgt; je weet dat het in vertrouwde handen is. Beter kan niet!”

Wat kan fonkel voor jou betekenen?
Download de brochure

Wat kan fonkel voor jou betekenen?
Download de brochure

Pure Africa klantverhaalKlantverhaal Kievit