Pure Africa

Uitblinkers in sociaal ondernemen

Meer dan alleen Afrikaanse koffie met Pure Africa

Een ondernemer is vastberaden. Beschikt over de eigenschappen eigengereid, discipline en ambitie. Dat merk je in het enthousiasme van de ondernemer, het ondernemen met focus en een blik op de toekomst. Hoe doen andere ondernemers dat?

Koffie in de winkel van Pure Africa

De Nederlandse werkdag begint vaak met een goede kop koffie. Maar dan moet de koffie wel echt goed zijn. Met Pure Africa leveren ondernemers Justus Bijlsma en Ando Tuininga uitmuntende koffie van Afrikaanse bodem, vooral aan bedrijven. Dat niet alleen: voor elke kilo verkochte koffie investeert de social enterprise 1 euro in microkredieten voor koffieboeren in Rwanda, Ethiopië en Burundi. Meer dan alleen goede koffie dus!

Justus Bijlsma van Pure Africa

“We wilden met een koffiebedrijf iets goeds doen, onze liefde voor koffie uit Afrika combineren met een maatschappelijke drive. Tegelijk wilden we zelf weten waar het geld terecht komt en welk effect het heeft. Zo kwamen we op microkredieten. Daarvoor werken we samen met een bank in Rwanda die de kredieten verstrekt”, zegt Justus Bijlsma. Goede koffie uit een slechte koffiemachine, dat gaat niet. De ondernemers verkopen en leasen daarom ook koffiemachines van onder meer Jura en La Marzocco. “Maar”, zegt Justus, “de focus ligt op de koffie.”

Het enthousiasme van de ondernemer: trots op de investeringen in microkredieten

Justus: “We hebben inmiddels meer dan € 35.000 in microkredieten geïnvesteerd. We hopen voor eind van volgend jaar de € 50.000 aan te tikken! Het voordeel van microkrediet is dat het positief in het nieuws komt. Het is een nuttig middel, waarmee je ondernemers in ontwikkelingslanden helpt hun bedrijf te financieren. Maar in de praktijk betekent dat vaak dat de ondernemers 25% tot 40% rente betalen. En hoewel andere bedrijven dat als marktconform zien, vinden wij dat veel te veel. Ons rentepercentage is 6%, waarmee we de kosten voor de bank in Rwanda dekken. We verdienen er zelf niet aan.”

De kenmerken van een Uitblinker

Wist je dat ondernemers als Justus en Ando opvallende kenmerken hebben? Ze zijn uitblinkers, beschikken over eigengereidheid, discipline en ambities. Waarom zijn juist dit kenmerken van een uitblinker? Lees meer erover op ons blog.

“Deze keuze voor een social enterprise brengt met zich mee dat ze niet voor winstmaximalisatie gaan. Ze streven hun sterke sociale kant na”, zegt Sharon Rechterschot, als business coach vanuit Fonkel betrokken. “Dat kan betekenen dat er minder inkomsten zijn. Tegelijk kunnen ze met hun onderneming aan een betere wereld bijdragen en zich daarin rijker voelen. Ze gaan zelf naar de boeren in Afrika, om te zien wat er gebeurt. Dat laten ze vervolgens hun klanten in Nederland zien.”

Ondernemen met focus is stug door blijven gaan

Ondernemen in de markt van koffie gaat niet vanzelf. De markt kenmerkt zich door veel concurrentie en grote spelers. “Het is lastig om een positie te veroveren, zeker als je klein bent. Dat gaat niet door er maar extra geld tegenaan te smijten; je hebt er tijd voor nodig. Je moet vertrouwen opbouwen, zodat ook grotere bedrijven klant worden”, zegt Justus. De ondernemers gaan dit obstakel te lijf door rustig te groeien en door te blijven gaan. Justus: “Ook al denk je dat het niet snel genoeg gaat, stug door blijven gaan levert uiteindelijk heel veel op.”

Ando Tuininga van Pure Africa

“We werken niet met ingewikkelde contracten met een looptijd van 5 jaar. Als onze koffie lekker is, hebben we geen contract nodig om iemand klant te laten blijven.” – Ando Tuininga

Administratie professionaliseren

“Voordat we met Fonkel zijn gaan samenwerken, deed ik alle administratie en boekhoudkundige zaken zelf. De omvang van ons bedrijf groeide, waardoor de risico’s te groot werden om het zelf te blijven doen. En het ging steeds meer tijd kosten; dat werkte niet”, zegt Justus. “Nu dit is uitbesteed, kunnen we onze tijd aan andere zaken besteden. De automatisering van Fonkel en het feit dat ze met de ondernemer meedenken, sprak ons aan.”

Sharon: “Justus kan zijn tijd leuker en beter besteden aan Pure Africa! De overgang van zelf de administratie doen naar uitbesteden betekent werken met andere systemen en dat is even wennen. We richten het zo in dat de systemen optimaal voor de onderneming werken, bijvoorbeeld een koppeling met hun webshop. Daarnaast helpen we Justus en Ando door vanuit business coaching adviezen mee te geven en opties voor te leggen. Denk bijvoorbeeld aan een sessie over positionering en strategie die Martin met ze heeft gehouden.”

Pure Africa Deventer

Blik op exponentiële groei van microkredieten

Justus: “De groei van ons bedrijf meten we in de groei van microkredieten. Omzet en winst zijn ook belangrijk – we leven zelf van het bedrijf – maar het gaat vooral om investeren in de kredieten. Het doel van een investering van € 50.000 in 2020 gaan we halen. Voor 2025 gaan we naar € 200.000!”

De ambitie van de ondernemers is echter breder dan alleen de kredieten. Pure Africa importeert sinds kort ook koffie van koffiecoöperaties. Ook dat doen ze anders, op geheel eigen wijze. “De praktijk met coöperaties is nu vaak: de coöperatie krijgt net iets meer dan de kostprijs, zodat de boeren kunnen leven. Die situatie willen we aanpakken”, zegt Justus. “Wij betalen meer voor de koffie. De kiloprijs voor een coöperatie ligt tussen de $ 3 en $ 4; wij betalen $ 5 per kilo. Met de hogere prijs kan de coöperatie winst maken, kunnen de boeren investeren in hun onderneming en kunnen ze hun levensstandaard verhogen.” Of het nu met microkredieten of met een hogere koffieprijs is: de ambities van Justus en Ando dragen bij aan meer dan alleen hun eigen onderneming.

Alexandra

In 5 stappen gemakkelijk en eenvoudig overstappen naar Fonkel.

Download mijn uitgebreide Overstapplan.

In 5 stappen gemakkelijk en eenvoudig overstappen naar Fonkel.

Download mijn uitgebreide Overstapplan.

Alexandra

Deel dit artikel:

Facebooktwitterlinkedinmail
Inloggen
Epic AgilityHelath4you2 header