Tijd: het schaarse goed van de ondernemer

Elke ondernemer komt er gaandeweg achter dat er eigenlijk maar één schaars goed is: je eigen tijd. Daar effectief mee omgaan, is een verschil tussen falen en uitblinken. Harvard Business School deed onderzoek naar de tijdsbesteding van CEO’s gedurende twaalf jaar. Wat kun je daar als ondernemer van leren?

In juli en augustus delen we op de blog van Fonkel zomers leesvoer: inzichten uit online artikelen of offline boeken die je helpen uit te blinken in ondernemen. In deze blog richten we de focus op je schaarse tijd als ondernemer door naar een onderzoek over tijdsbesteding van CEO’s te kijken.

Niet alleen CEO’s maar alle ondernemers hebben baat bij het omgaan met hun schaarse tijd. Er zijn timemanagement-tips te over. Weersta afleidingen, niet te veel op social media, duidelijke kaders voor werktijd en privé-tijd; leuk allemaal, maar vooral op de freelancer gericht, niet op de ondernemer. Onderzoek van Harvard Business School biedt uitkomst. Onderzoekers Michael Porter en Nitin Nohria volgden 12 jaar lang 27 CEO’s van diverse Amerikaanse bedrijven wat ze gedurende elk kwartier met hun tijd deden, niet alleen tijdens werktijden, maar ook in privé-tijd. Omdat het onderzoek zo uitgebreid en langdurig is geweest, biedt het veel meer dan de standaardlijstjes over timemanagement. Een tweetal opvallende inzichten voor ondernemers.

Je staat als ondernemer altijd ‘aan’

Er is altijd meer te doen. Bijna 80% van de CEO’s werkt in het weekend, gemiddeld 4 uur per dag, en tijdens vakantiedagen werkt 70% gemiddeld 2,5 uur per dag. Ergens is het essentieel voor de rol van CEO en voor ondernemers is het vaak niet anders. Dat betekent wel dat tijd voor je gezondheid en relaties van groot belang is om je onderneming te leiden. Ondernemen vraagt fysiek en mentaal veel van je; maak tijd voor persoonlijk welzijn, voor je gezin, familie én voor een goede nachtrust. Het onderzoek laat zien dat CEO’s die meer tijd voor privé-activiteiten bewust vrijmaakten, beter en makkelijker hun medewerkers leidinggeven en betrekken bij de business.

Gedreven door belangrijkste taken

Voor de CEO’s is een expliciete planning het belangrijkste om voortgang te boeken. Net als een CEO ben je als ondernemer met meerdere stromen en werkzaamheden tegelijk bezig; een planning zorgt dat de belangrijkste taken ook daadwerkelijk gedaan worden. Een goede mogelijkheid: kom van routine-verantwoordelijkheden af. Dient een verantwoordelijkheid een belangrijk doel of is het een routine en kan iemand anders (intern of extern) deze verantwoordelijkheid dragen?

Routine-verantwoordelijkheden, maar ook op alles ‘ja’ zeggen omdat het zo leuk is: waar moet je als ondernemer vooral niet op focussen? Lees meer in de blog Uitblinker, houd dit buiten je focus!

Waar kan Fonkel jou helpen uit te blinken in ondernemen? Download onze brochure

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Deel dit artikel:

Facebooktwitterlinkedinmail
Inloggen
hoe-een-slimme-ambitie-je-onderneming-drijftyuki_operational_excellence