Het Pareto principe: hoe efficiënte tijdsbesteding jou meer oplevert

Het Pareto principe: hoe efficiënte tijdsbesteding jou meer oplevert

In 1906 introduceerde de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto het Pareto principe. Hij stelde dat 20% van de Italianen, 80% van de Italiaanse economie in handen had. Deze stelling heeft zich ontwikkeld tot de bekende 80-20 regel: 80% van de uitkomsten wordt door 20% van de oorzaken veroorzaakt. Maar hoe herken je deze? Wat moet je er mee? En hoe kan deze regel jou, de uitblinker, verder brengen?

Een goede houvast 

Na het overlijden van Vilfredo Pareto in 1923, heeft kwaliteitsgoeroe Joseph Juran het Pareto principe tot wetmatigheid gemaakt. Hij ontdekte dat de 80-20 regel niet alleen geldt voor economische vraagstukken, de regel is op bijna alle gebieden en problemen toe te passen. Is het altijd precies 80-20? Zeker niet, maar het is een goede houvast. 

Het Pareto principe is ons ook niet vreemd. We zien het terug bij klanten, personeel en processen. Een aantal klanten leveren veel op, in anderen gaat onevenredig veel tijd zitten. Hetzelfde geldt voor personeel: een groot deel van je tijd gaan zitten in medewerkers die misschien niet optimaal bij jouw onderneming passen. En, mogelijk besteedt je nu een hoop tijd en geld aan boekhoudsystemen of HRM-processen. Maar is het misschien niet beter om deze zaken uit te besteden?

Het Pareto principe verfonkeld

Voor bedrijven, zeker binnen de accountancy, is het belangrijk om een eigen identiteit te hebben. Daar pas je jouw klantenbestand, personeel en inrichting van processen op aan. Voor Fonkel geldt dat we optimaal automatiseren (20), zodat we onze klanten maximale aandacht kunnen geven (80). Dit biedt alle mogelijkheden om hoge efficiëntie te boeken. Om dit voor elkaar te krijgen, gaan we een intensieve samenwerking met onze klanten aan. Zij leveren een belangrijke bijdrage in de vorm van bijvoorbeeld het tijdig aanleveren van facturen of onze vragen op tijd en volledig beantwoorden. Dit geeft ons de gelegenheid onze beloften na te komen door verder te automatiseren en op het juiste moment het juiste advies te kunnen geven.

Om te automatiseren en optimaliseren moet je keuzes maken en kun je geen standaard oplossing bieden. Dit betekent ook dat je keuzes moet maken in het soort klanten waarmee je samen wilt werken. Wie past bij jouw onderneming en kan jij optimaal verder helpen? Zorg hier juist dat 80% van je klanten goed bij jou passen.

Hoe pas je zelf het Pareto principe toe?

Zoals gezegd: denk na over wie jij bent en wat de identiteit is van jouw onderneming. Wie past bij jou en bij wie pas jij? Wees hier ook selectief in. Want, -hier de komt het Pareto principe weer om de hoek kijken- die paar klanten die eigenlijk niet bij jou passen, kosten je vaak wel de meeste tijd. 

Om voor jezelf inzichtelijk te krijgen waar jouw tijd naar toe gaat is het goed om te beginnen met het analyseren van je eigen uren. Met welke klanten ben je (onnodig) lang bezig? Zijn er medewerkers waar meer tijd in gaat zitten? Als je jouw eigen efficiëntie in kaart hebt gebracht, kun je dit ook voor andere afdelingen gaan doen. 

De meeste ondernemers hebben behoefte aan objectiviteit, analyse en klankbord. Ga in gesprek met je accountant. Een scherpe accountant durft je te wijzen op onverwachte probleemgebieden en mee te denken over ruimte voor verbetering. Dit helpt je bij je eigen ontwikkeling én de ontwikkeling van jouw onderneming.

De adviseurs van Fonkel denken graag met je mee over jouw efficiëntie! Neem contact met ons op.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
Ondernemer, denk je aan je pensioen?Jij blijft uitblinken; Fonkel ontwikkelt door