Ondernemersvragen
over Corona

Advies op maat

Als Fonkel klant kunt u per direct gebruik maken van de speciale Flynth Corona helpdesk voor ondernemers. De experts van Flynth staan voor u klaar van maandag tot en met zaterdag via 088 2367350 van 8.00 tot 20.00 uur. Om vragen te beantwoorden en concrete adviezen te geven voor uw bedrijfssituatie. Bel ons 088 2367350 of maak gebruik van het formulier.

Veelgestelde vragen door ondernemers

01. Hoe zorg ik voor een gezonde werkplek voor mijn werknemers?

Volg de aanwijzingen van het RIVM om verspreiding van het virus tegen te gaan. Laat verkouden werknemers thuiswerken en adviseer over goede hygiëne: regelmatig handenwassen, toetsenborden, muizen en deurklinken schoonhouden.

02. Kan ik nog op werkbezoek naar het buitenland?

Het is niet aan te raden om onnodig naar het buitenland te gaan. Ga dus voor uzelf na hoe noodzakelijk dit bezoek is. En controleer van tevoren in ieder geval de adviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

03. Moet ik salaris uitbetalen aan personeel dat niet op het werk kan komen?

Dit is afhankelijk van de specifieke situatie. Beoordeeld moet worden of er sprake van ziekteverzuim, goed werkgeverschap, geoorloofd verzuim. Neem contact op met de HR adviseurs voor een specifieke analyse van uw situatie.

04. Wat moet ik doen als ik (tijdelijk) onvoldoende werk heb voor mijn personeel?

Met de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) hoopt de overheid dat zoveel mogelijk mensen hun baan kunnen behouden, zelfs als er door de coronacrisis tijdelijk geen werk voor hen is. De NOW vervangt de werktijdverkorting (WTV) die wordt ingetrokken. Werkgeevers kunnen met de nieuwe regeling een aanvraag indienen voor een ‘substantiële tegemoetkoming in de loonkosten’, en hiervoor van het UWV een voorschot ontvangen. Zo kunnen werkgevers werknemers met een vast én flexibel contract in dienst houden en doorbetalen. Ook oproepkrachten vallen hieronder. Uitzendbureaus kunnen ook voor uizendkrachten een tegemoetkoming aanvragen.

05. Wat kan ik doen als mijn bedrijf financieel in de problemen komt door het coronavirus?

Om te beginnen kunt u bij de bank of een andere financier vragen om de aflossingstermijn voor leningen op te schuiven. Daarnaast kunnen deze instellingen u mogelijk helpen met een tijdelijk overbruggingskrediet.

Kunt u financiers niet genoeg zekerheid bieden om een nieuwe lening te mogen afsluiten, dan kunt u de overheid vragen om borg voor u te staan. Dat kan via de Borgstelling MKB-kredieten. De overheid biedt tijdelijk extra gunstige voorwaarden voor deze regeling.

Verder kunt u de Belastingdienst vragen om uitstel van betaling voor belastingen: inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting. Bovendien kunt u vragen uw voorlopige belastingaanslag te verlagen als u verwacht minder winst te maken door het coronavirus.

In overleg met een fiscalist en vervolgens met de belastingdienst kunt u overwegen om uw eigen DGA-salaris te verlagen.

06. Wat kan ik doen als mijn voorraden opraken?

U kunt natuurlijk proberen producten in te kopen via andere leveranciers. Daarnaast is het verstandig om uw contracten te controleren om na te gaan wie er verantwoordelijk is als uw klanten schade oplopen. Heeft u in uw contracten een overmachtsregeling opgenomen, dan ligt die verantwoordelijkheid waarschijnlijk niet bij u. Ontbreekt zo’n regeling dan zult u per geval na moeten gaan welk recht van toepassing is.

Heeft u andere vragen met betrekking tot de COVID-19 en uw bedrijf?

Neem contact met ons op

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.